run

run
run

söndag 10 november 2013

Fyllda saffransbullar glutenfria

Det här va minst sagt klurigt att få till men så löjligt gott så gör det gärna igen.
Jag valde den vita mandelpastan från Monki till fyllning som är otroligt god, det går givetvis bra med vanligt mandelsmör:) Jag är ett stort fan av saffran och tycker saffran gifter sig bäst med vanilj för att få fram den fina saffranssmaken det går såklart bra att ta bort eller minska det:)

Smeten:
6 st stora ägg
2 msk stevia
1 msk vaniljpulver

1,5 dl mandelmjöl
1 dl naturell yoghurt 
1 g saffran eller mindre om man önskar
0,5 dl kokosnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1,5 tsk xanthangum
Ev 1 tsk bakpulver jag hoppade det

Fyllning:
3 msk vit mandelpasta väl rörd
25 g mjukt smör
2 tsk vaniljpulver ev lite stevia

Pensling:
Ägg och mandelflisor

Sätt på ugnen på 190 grader. Vispa ägg och sötning vitt och fluffigt.. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner. Avsluta med yoghurten. Låt stå ca 5-10 min och sen kavlas degen ut mellan två silikonpapper eller oljade bakplåtspapper. Ta bort översta pappret när du fått en fin rektangel. Blanda det mjuka smöret med pastan och sötning och klicka ut på degen, smeta sedan ut.
Med hjälp av bakplåtspappret och kanske en degspatel rulla ihop degen till en lång rulle, det är lite pilligt för degen är kladdig. Skär i 3 cm tjocka skivor och lägg i bullformar. Pensla med ägg och hackad mandel. Grädda mitt i ugnen i drygt 10 min




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar