run

run
run

söndag 13 november 2016

Pepparkakskladdkaka proteinrik och vegansk

Ikväll tänkte jag göra en smarrig kladdkaka på svarta bönor men när jag väl kom hem från affären inser att jag inte har någon kakao.Kikade runt lite i skåpen och hittade pepparkakskryddor så det blev istället en pepparkakskladdkaka. Jag gillar när det smakar mycket pepparkaka så dra ner lite om du önskar en mildare variant.
Jag vill gärna ha ekologiska kryddor så här kommer mitt recept på pepparkakskrydda:

2 msk kanel
1,5 msk ingefära
1 msk kardemumma
1 msk nejlika

Beroende på hur kraftig matberedare du har så behöver du kanske göra smeten i två omgångar.

Sätt ugnen på 225 grader.

Du behöver:
1,5-2 dl rumsvarm kokosolja
400 gram medjooldadlar
4 paket Zetas ekologiska svarta bönor 380g, skölj väl i sil och låt rinna av
2 tsk vanilj
3-4 msk pepparkakskrydda
2 msk kokossocker

Kör ner dadlar och kokosolja i matberedaren, tillsätt bönorna sedan resten. Mixa tills du får en jämn smet. Häll ner i en form och ställ in i nedre delen av ugnen i 12 minuter. Låt svalna och njut ihop med hallon och hackad persimon.
Kakan går utmärkt att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar